Údržba a nastavení motoru ROK

Motor ROK

Zaznamenávejte si pečlivě počet odjetých kol – vychází z nich údržba a servisní intervaly

  • benzín předepsaný pořadatelem (obvykle BA 98) míchejte pouze s olejem Shell Racing X v poměru 1:25 (4%) – předejdete problémům s životností motoru a při kontrole technickými komisaři.
  • chladicí okruh při novém naplnění vždy nejdříve odvzdušněte (šroubek u vodní pumpy a na hlavě). Životnost simeringu vodní pumpy se podstatně snižuje během „na sucho“. Přidaním trochy nemrznoucí kapaliny
  • do vody (povoleno) se také zvyšuje životnost vodní pumpy.
  • při extrémních teplotách a při přehřívání motoru pomůže demontáž termostatu (demontáž termostatu pomůže také při netěsnosti vodní pumpy)
  • před startováním motoru nejdříve „nafoukněte karburátor“ (fouknout ústy do odvzdušnění nádrže při zaškrcené hadičce přepadu)
  • startujte se zvednutým sytičem – bez, nebo jen s trochu přidaným plynem (na teplém motoru je obvykle lepší startovat bez sytiče)
  • pokud motor nechce chytit – hledejte příčinu a netrapte startér, relé a baterku
  • dodávaná nabíječka se někdy moc nesnaží – použijte nabíječku na gelové baterie
  • po závodě a před transportem vždy vypusťte benzín z karburátoru, vyprázněte nádrž a vyfoukněte benzín z hadiček (ventilek v karburátoru déle vydrží a startování bude snadnější – usazený olej nezanese trysky, při
  • transportu na stojato předejdete vážnému poškození motoru)
  • motor před plným zatížením vždy ohřejte na provozní teplotu cca 50°C ( na stojanu, nebo volnou jízdou).
  • nesnažte se motor „přechuzovat“ – nepojede od spodu a píst bude „hořet“ nejdříve u výfukového kanálu, nebo na celé hraně
  • pořiďte si lampičku a prohlížejte otvorem pro svíčku píst – nesmí být suchý a nahořívat na okrajích (nejlepší je motor zhasnout hned po plném zatížení a do depa „dorolovat“). Zkušenější kolegové Vám poradí.
  • nebrzděte do plynu !!!!! řetězové kolečko a řetěz vám vydrží podstatně déle a pojedete rychleji!
  • mazejte pravidelně a intenzivně řetěz (při volném tréninku min. po 10 kolech, na špinavé trati ještě častěji)
  • mažte olejem jehlové ložisko řetězového kolečka, kontrolujte dotažení a zajištění matice kolečka (vnitřní strana bubínku spojky)
  • kontrolujte a vyměňujte pravidelně převodový olej (při silném znečištění zjistěte příčinu)
  • výfuk vždy po jízdě namažte olejem – nezrezaví a vypadá lépe
  • klapky sání musí být pouze originální ! vydrží i několik sezon!
  • nezapomeňte, že všechny úpravy motoru jsou zakázány
  • kabely a elektroinstalaci udržujte v čistotě a chraňte před poškozením
  • Botka zapalovací svíeky musí být s odporem 5KW
  • při všech problémech a nejasnostech kontaktujte servisní středisko

Chyby z praxe

Motor ROK špatně

v tomto motoru olej nikdo nedoléval ani neměnil – výměna kol prodražila opravu

  • Palivová nádrž musí mít odvětrání! (hadička odvětrání vedoucí do zaslepené nádobky je zaručený recept na zádření motoru).
  • Držák motoru utahujte s citem! Dotažení na „doraz“ znamená deformované trubky rámu a následně i prasklý držák!
  • Karburátor propojte s benzínovou pumpou bez „přepadu“ (přepad je sice možný, ale při špatném provedení půjde do karburátoru málo benzínu a motor nepojede, nebo se zadře).
  • Zapalovací cívka a motor musí být vždy dobře ukostřeny (i jediné zastartování bez ukostření může zničit cívku!)
  • Zapalovací svíčka je povolena pouze BRISK L10S, nebo BRISK L10SL
  • Používejte tlumič sání s filtrační vložkou – ušetříte na opravách

Motor ROK špatně 2

motor se základním tlumičem sání nakrmený pískem a nečistotami po vyjetí mimo trať – nutná kompletní GO

Motor ROK špatně 3

výrazné opotřebení pístu se základním tlumičem sání po cca.100kolech v prašném prostředí

Motor ROK špatně 4

menší opotřebení pístu po cca.800kolech v prašném prostředí – tlumič sání s filtrační vložkou

Dále se osvědčilo

  • Při nízkých teplotách motor před startováním ohřejte (fénem nebo teplou vodou). Start bude snadnější a rychlejší. Při neúspěchu zjistěte jestli je mokrá svíčka (motor bude zřejmě „ulitý“) a nebo jestli přeskakuje na svíčce jiskra (pokud ne – hledejte problém v elektroinstalaci). Při selhání všech pokusů pomůže startovací sprej (do sání,nebo pod svíčku), případně použijte externí startér (příslušenství motorů ICA-J).
  • Do rozvodovky používejte běžný převodový olej a často ho vyměňujte ( nedoporučuji řídký olej do automatických převodovek)

Základní nastavení karburátoru a převod v roce 2006
1. Univerzální nastavení pro každé počasí, různé motory a jezdce nexistuje!
2. Níže uvedené hodnoty byly v loňském roce nejpoužívanější, pokud nemám pravdu, tak platí bod 1.
3. Při chladném počasí volte raději větší hlavní trysku (např. 170) a komínek (např. DP 268), případně zvedněte jehlu
4. Na mokré trati můžete motor ochudit a použít o 2až 3 zuby lehčí převod
5. Pokud si nevíte rady – zeptejte se zkušenějších.
6. Nevěřte všemu co slyšíte – dobrou radu dostanete zpravidla jen pokud jezdíte pomaleji

Sosnová
Bez benzínu to nepojede!
V Sosnové se jede skoro pořád na plný plyn a notoričtí ochuzovači se snaží opálit píst až na kroužek. Tudy cesta nevede a úspěšní jezdci používali převod 12/77, komínek DP266, jehla K28 na druhém zářezu od vrchu + podložka dole, tryska 165 (168) – Junioři 162, šroubek volnoběhu 1 1/2 otáčky. Důležité bylo nastavení podvozku a huštění pneumatik!

Vysoké Mýto
Těžký převod nezvládne každý!
Dlouhé rovné úseky v kombinaci s pomalými zatáčkami zamotají mnoha jezdcům pořádně hlavu. Nastavení podvozku, váha a výška jezdce a hlavně jeho schopnosti určovaly úspěšnou kombinaci : převod 12/77(76),
hlavní tryska 165 (Junioři 162), komínek DP266, jehla K28 na třetím zářezu od vrchu + podložka nahoře, šroubek volnoběhu 1+1/2 otáčky.

Písek
Pozor na obrubníky!
Rekonstruovaný Písek má své kouzlo, dejte si, ale pozor na přejíždění betonových obrubníků. Přetržený řetěz a ohnutá rozeta Vás mohou připravit o dobré umístění. Převod 12/80(79), hlavní tryska 165 (Junioři 162),
komínek DP266, jehla K28 na druhém zářezu od vrchu + podložka nahoře, šroubek volnoběhu 1+1/2 otáčky. Na závěr upozorňuji všechny notorické „ladiče“, že opravdu vše co není povoleno je zakázáno! To znamená například srážení hran, přidávání těsnění pod výfuk, zásahy do výfuku, broušení klapek atd. Všechny motory, které budou neautorizovaně otevřeny, nebo budou mít porušené obě plomby označíme na viditelném místě vyražením „cejchu“ jako informaci pro ostatní o možné manipulaci (a to i v případě, že nebude rozpoznán žádný nepovolený zásah)! Ve sporných případech bude motor odeslán k posouzení výrobci.

Josef Kališ
JOKA SERVIS
Edisonova 4
109 00 Praha
www.motokary.cz
e-mail: joka@motokary.cz
tel./fax. 00420274864301

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *