Vzpomínka

Jiří BALCAR , * 19.5. 1972 v Praze, + 14.10.2002

Nelítostný osud vyměřil Jiřímu Balcarovi třicet let života, přervaného tragickou událostí., která způsobila neskutečnou bolest těm, kteří mu byli nejblíže, jeho rodině, ale i všem přátelům a známým, všem příznivcům motokárového sportu, k jehož předním představitelům Jiří po léta patřil. Všesportovní základy získával už jako chlapec v partě kamarádů ze základní branické školy, jež zůstala pevně spojena do dnešních dnů. Jiřímu učaroval svět malých rychlých kol a když získal podporu rodičů, objevil se jako patnáctiletý na prvních závodech. Vedle nesporného talentu měl i dostatek píle a na začátku devadesátých let se dočkal i prvních úspěchů. Titul vicemistra Československa1991 byl pro něho nemalým povzbuzením, ale i pozvánkou do Dukly Písek, kde prožil vojenskou službu, současně však získal cenné závodnické zkušenosti. V mezinárodním mistrovství České republiky zvítězil v letech 1993 a 1999, v sezonách 1994, 1998 a 2000 byl druhý, v roce 1996 třetí. Třikrát byl členem vítězného týmu v mistrovství České republiky družstev.

Jiřího talent se ovšem neméně prosadil i na zahraničních kolbištích, v přetěžké konkurenci především italských, francouzských a švédských soupeřů. Zúčastnil se po několik let seriálů závodů o titul mistra Evropy. Nejlepších výsledků dosáhl v letech 1996 a 1998, kdy obsadil celkové sedmé, rerspektive osmé místo, především však v sezoně 1997, kdy zůstal jen těsně pod stupni celkových vítězů, jako čtvrtý v pořadí.

Rok 1997 patřil vůbec k nejštastnějším a nejúspěšnějším v jeho krátkém životě. Vedle krásného umístění v evropském šampionátu získal titul mistra střední Evropy, při Dnu rekordů na mošnovském letišti vytvořil český rychlostní rekord motokár bezmála dvousetkilometrovým průměrem. K významnému ocenění Jiřího kvalit pak došlo na konci roku, kdy získal jako nejlepší český motokárista Zlatý volant a navíc i Cenu Jiřího Sedláře pro nejlepšího automobilového závodníka roku do 30 let.

Výčet jeho nesporných sportovních úspěchů se vejde do pár vět, kolik však je za nimi skryto práce, odříkání, obětavosti a skutečného nasazení. Všechny tyto vlastnosti Jiřího zdobily v míře nejvyšší.

Přehled sportovních výsledků:

1991

  • 2.místo M ČSFR ve třídě ČZ 125 ccm

    1992

  • 8. místo MM ČSFR ve tř. Formule C 125 ccm

    1993

  • 2. místo MM ČR ve tř. Formule C 125 ccm

    1994<br>

  • 2. místo MM ČR ve tř. ICC 125 ccm
  • 7. místo závodě Mistrovství Evropy motokár CIK/FIA ve tř. ICC 125 ccm Itálie

    1995

  • 5. místo MM ČR ve tř. ICC 125 ccm
  • 1.místo – Mezinárodní mistr ČR družstev „ BIREL JOKA TEAM “
    ( v sestavě : Jiří Balcar, Michal Barták, Jaroslav Janiš, Erik Janiš )

    1996

  • 3. místo MM ČR ve tř. ICC 125 ccm
  • 3. místo závodě Mistrovství Evropy motokár CIK/FIA ve tř. ICC 125 ccm Francie

    1997

  • „ZLATÝ VOLANT 97″ za motokáry
  • „Cenu Jiřího Sedláře 97″ – nejlepší automobilový závodník do 30 ti let
  • 1.místo – Mezinárodní mistr ČR družstev „ BIREL JOKA TEAM “
  • ( v sestavě : Jiří Balcar, Filip Salaquarda, Viktor Wagner , Stefano Griggio)
  • 1. místo – Mistr střední Evropy motokár ve tř. ICC 125 ccm
  • 4. místo v seriálu Mistrovství Evropy motokár CIK/FIA ve tř. ICC 125 ccm
  • Rychlostní rekord motokár na 1 km v r.1997 Jiří BALCAR tř. Formule C
    Motor TM 125 ccm , podvozek BIREL , pneu BRIDGESTONE.
    ( dosaženo dne 15.10.1997 na letišti v Ostravě Mošnově při akci „ Den rychlosti“
    Dosáhl max.rychlost na motokáře v jednom směru : 191,6 km/hod.

    1998

  • 1.místo – Mezinárodní mistr ČR družstev „ LAPOS TEAM I. “
    ( v sestavě : Jiří Balcar, Adam Lacko,Michal Vorba,Vojtěch Strnadel)

  • 2. místo MM ČR ve tř.Formule C 125 ccm
  • 8.místo v Mistrovství Evropy motokár ve třídě ICC 125 ccm

    1999

  • 1.místo – Mezinárodní mistr motokár ČR ve třídě Formule C 125 ccm
    2000

  • 2.místo – MM ČR ve třídě ICC 125 ccm

    Po skončení své úspěšné závodnické kariéry v roce 2000 , se začal plně věnovat přípravě mladých talentovaných jezdců a přípravě motokárové techniky.

    Nikoho z nás, kteří jsme s Jirkou pracovali, závodili, prožívali radosti i zklamání, nemohlo nikdy napadnout, že se budeme takto loučit. Jeho nečekaný odchod v mnohých z nás probudil myšlenky nad pomíjivostí života, především nás však hluboce zarmoutil. Loučíme se s tebou a slibujeme, že nikdy nezapomeneme…

     

    JAROSLAV JANIŠ * 4.11.1949 + 4.5.2001

    S aktivním sportem začínal až ve dvaceti letech jako motokrosový jezdec v Dukle Olomouc.
    Deset let se velmi úspěšně věnoval motokrosu – byl československým reprezentantem a několikanásobným mistrem ČSSR ve třídě 125 ccm.
    O jeho úspěšné motokrosové kariéře svědčí nepřeberné množství zlatých věnců vítěze.

    V letech 1978 až 1980 byl účastníkem MS a ME v motokrosu, kde jeden závod GP Francie vyhrál.
    Poprvé usedl do motokáry v roce 1981 a první mezinárodní závod jel v roce 1982 na GP Sigma v Olomouci, kde zvítězil.

    Pak přišlo období 5 ti let tvrdé práce a zrání v závodech motokár ve třídě 125 ccm. Při MR ČSSR se umísťoval celkově od 8.místa až po 5. místo. V roce 1986 se stal československým reprezentantem a jeho mezinárodní úspěchy nedaly na sebe dlouho čekat.

    Nejúspěšnější motokárovou sezónu měl v roce 1988, kdy vedl celé mistrovství ČSSR , ale v závěru sezóny se mu po technických problémech nepodařilo získat mistrovský titul a skončil na 3.místě za slavnými motokárovými jezdci té doby Sedlářem a Šimákem.
    V roce 1989 také obsadil v závodech MR ve třídě FC 125 ccm celkově 3.místo.
    Od roku 1986 se datovala také celá řada úspěšných startů v zahraničí např. v Německu , Polsku , Maďarsku,Rakousku a Itálii.
    V roce 1986 jel poprve MS v Maďarsku v Keczkemethu.
    V roce 1988 v Polsku v Bydgoszti zvítězil v prestižním závodě GP Polska.
    V roce 1989 se stal továrním jezdcem italské firmy Kali Kart.
    Při Mistrovství světa a Evropy motokár v Olomouci 1989 obsadil ve třídě FC 8.místo.

    Se svou aktivní kariérou motokárového jezdce skončil v roce 1991, když začal jezdit jeho syn Jaroslav. Velice aktivně se však začal podílel na přípravě mladých jezdců, kdy v roce 1988 postavil se svými přáteli pro naše nejmladší adepty motokárového sportu 15 motokár typu Kadet. Byl spoluzakladatelem motokárové školy v Olomouci (1988 – 1990), kde na těchto strojích začínala celá řada našich nových závodníků. V poslední době úzce spolupracoval s agenturou BPA, při organizaci závodů a technickém vybavení našich nejmladších jezdců ve třídách COMER.

    Po revoluci začal v roce 1990 úspěšně podnikat a vybudoval v Olomouci nádherný motoristický areál s prodejem a servisem vozů značky FORD, hotelem a restaurací.

    V letech 1994 – 1997 byl hlavním pořadatelem a mecenášem mezinárodních mistrovství ČR motokár jednotlivců i družstev v Olomouci.
    Jeho největší chloubou byli jeho dva synové Jaroslav a Erik, které vychoval pro motokárový a automobilový sport .
    Erik je osmi násobný mistr republiky v motokárách ve tř. Comer 80, ICA-J a letos zvítězil v mistrovství Evropy ve třídě Kadet ICA-J.
    Jaroslav je sedmi násobný mistr republiky v motokárách ve tř. Comer 80, ICA-J a FA a jezdí úspěšně automobilové závody na okruzích, v letošním roce dokonce startoval poprvé v F 3000.

    Jaroslavovo motto bylo : mít nejlepší světovou motokárovou techniku a na ní vítězit

    Tragická smrt zastihla Jaroslava v rozmachu smělých sportovních plánů a na začátku velkých úspěchů synů Erika a Jaroslava.
    Také nás všechny, co jsme ho znali, jeho tragická smrt velmi zaskočila.
    A tak ve vánočním zastavení si na něho alespoň chvíli zavzpomínejme.

    Ing. Jaroslav Rusek