Šance, jaká tu dlouho nebyla
V belgickém Mariembourgu pokračovalo v neděli motokárové mistrovství Evropy kategorie ICC 125 druhým dvouzávodem, z nichž každý je samostatně hodnocen v klasifikaci šampionátu. Ze čtveřice českých jezdců se nejlépe prosadil 17letý Erik Janiš z pražského JOKA týmu, který na obtížné trati potvrdil roli favorita.
V meřeném tréninku byl ve startovním poli 79 závodníků těsně druhý, v kvalifikačních jízdách třikrát vyhrál, jednou byl druhý a získal tak právo startu do finále z pole position. V prvním závodě s velkou převahou zvítězil způsobem start-cíl, ve druhém se mu start nevydařil podle představ a také opotřebené pneumatiky mu neumožnily zaútočit na první dva v cíli – Itala Stefana Albertiniho a Nizozemce Dannyho Bleeka – a skončil třetí. Nicméně, jako jediný účastník letošního mistrovství Evropy dokázal ve všech dosavadních závodech pokaždé vystoupit na stupně vítězů. Po belgickém vystoupení se také dostal do čela celkové klasifikace evropského šampionátu, který vyvrcholí 4. září v italském Sarnu, na úpatí Vesuvu. Na horké italské půdě se sejde obrovská konkurence, ale i přesto se otevírá před mladičkým českým závodníkem šance, jakou náš motokárový sport dlouho nepamatuje. Mladší bratr dnes již proslulého automobilového závodníka Jaroslava Janiše může přinejmenším zaútočit na medailové pozice ME, ne-li přímo na titul…
Janišův úspěch v Belgii o to více vynikne ve srovnání s Francouzem Tonym Lavanantem, který předchozí dvouzávod na jeho domácí trati v Angerville vyhrál (v první jízdě byl Janiš třetí, ve druhé druhý), v Belgii však získal pouze pět bodů za 10. místo v druhé jízdě.
Do první desítky průběžného pořadí se prosadil také další český reprezentant Jiří Navrátil.
„Po loňském úspěchu na trati v Mariembourgu, kde jsem jedno finále vyhrál, jsem si věřil i letos. Trať patří k mým nejoblíbenějším , protože je jezdecky velmi náročná“, řekl Erik po skončení nedělního závodu a pokračoval: „Trochu mi mrzí nevydařený start do druhého závodu, když jsem sice zareagoval dobře, ale motor se mi po několika metrech zahltil a musel jsem si pomoci spojkou, což mě stálo drahé zlomky sekund.“
Šéf týmu JOKA Josef Kališ: „Erik podal vynikající výkon ve vyrovnané konkurenci a při extrémních teplotních podmínkách. Škoda, že byl vylosován v měřeném tréninku do nejméně výhodné první skupiny a museli jsme proto použít druhou sadu pneumatik, jejichž opotřebení se pak ve druhém finále projevilo jako rozhodující. K úspěchu nám pomohla také nová česká zapalovací svíčka BRISK RACING, kterou dnes používá i tovární tým BIREL. Pro finálový závod v Sarnu ještě zintenzivníme a zkvalitníme přípravu, aby jsme mohli naplno bojovat o titul, o němž oba sníme.“
Stav ME ICC po čtyřech finálových jízdách:
1. Erik Janiš, Birel/TM/Bridgestone (CZ) 77 b.,
2. Tony Lavanant, Birel/TM/Bridgestone (F) 55 b.,
3. Danny Bleek, Energy/TM/Bridgestone (NL) 46 b.,
4. Stefano Albertini, Intrepid/TM/Bridgestone (I) 45 b.
5. Maik Kraske, Birel/TM/Bridgestone (D) 34 b.,
6. Francesco Principe, Birel/TM/Bridgestone (I) 30 b.
9. Jiří Navrátil, CRG/Maxter/Bridgestone (CZ) 27 b.
24. Filip Albrecht, Birel/TM/Bridgestone (CZ) 3 b.
(pfn)